Kolagen – zašto je dobar za nas?

Datum objave: 05. 1. 2020.

Možda ga prepoznajete kao sastojak vašeg omiljenog losiona za tijelo ili ste ga primijetili u dućanima kao vitaminski dodatak mnogim proizvodima. Ali što je točno kolagen – i kako ga možete uključiti u svoju prehranu?

Kolagen je najzastupljeniji protein u vašem tijelu. Nalazi se u mišićima, kostima, koži, krvnim žilama, probavnom sustavu i tetivama. To je ono što našoj koži daje snagu i elastičnost, zajedno s nadomještanjem mrtvih stanica kože. Kada je riječ o našim zglobovima i tetivama, najjednostavnije rečeno, to je “ljepilo” koje pomaže držati tijelo zajedno.

 

Izvor : https://www.eau-thermale-avene.com.hr/

 

Proizvodnja kolagena u našem tijelu prirodno počinje usporavati kako starimo. Ovom degenerativnom procesu možemo zahvaliti za znakove starenja, poput bora, opuštene kože i bolova u zglobovima zbog slabije ili smanjene hrskavice. Ostali čimbenici životnog stila – poput prehrane s visokim sadržajem šećera, pušenje i često izlaganja suncu – također pridonose smanjenju razine kolagena.

Otkriveno je da bolesti povezane s kolagenom najčešće nastaju iz kombinacije bilo genetskih oštećenja, malog unosa hrane bogate kolagenom, prehrambenih nedostataka i probavnih problema koji utječu na proizvodnju (sintezu) kolagena. Srećom, konzumiranje malo poznate, ali ukusne hrane može pružiti obilje ovog vitalnog proteina.

 

Gdje možemo pronaći kolagen?

Najviši postoci aminokiselina koji se nalaze u kolagenu, zajedno s nekim njihovim ključnim prednostima, uključuju:

Prolin: Prolin čini gotovo 15 posto kolagena. Prolin i glicin posebno igraju glavnu ulogu u osiguravanju nesmetanog rada vašeg tijela. Prolin pomaže u zaštiti prohodnosti krvnih žila, poboljšava zdravlje zglobova i ima razne kardiovaskularne blagodati.

Glicin: Oko trećine proteina koji se nalazi u kolagenu je glicin. Iako je u pitanju najmanja aminokiselina, glicin ima velike učinke. Da bi osigurao pravilno funkcioniranje naših stanica, glicin pomaže u stvaranju zdravih lanaca DNK. Takođe je jedna od tri aminokiseline koje tvore kreatin, koji potiče zdrav rast mišića i pojačava proizvodnju energije tijekom vježbanja.

 

 Hrana koja sadrži kolagen

Kolagen se nalazi u mnogoj hani često zastupljenoj u našoj prehrani. U najvećim količinama ga možete pronaći u agrumima, ribi, jajima, piletini, rajčici, paprici, češnjaku i grahu (5).

 

Izvor : https://sjedi5.com/

 

U nastavku vam donosimo sedam načina na koje kolagen pomaže našem organizmu

(1) Poboljšava zdravlje kože i kose

Kako starimo, proizvodnja kolagena opada. Primijetit ćete to fizički: labavija koža, više bora i manje elastičnosti. Povećana razina kolagena može pomoći vašoj koži da izgleda čvršće, poveća glatkoću i olakšava vašim stanicama kože da se obnavljaju i popravljaju normalno.

Znanstvena ispitivanja (1) koja su istraživala antigena svojstva kolagena otkrila su da konzumacija 2,5–5 grama kolagena dnevno ženama u dobi od 35 do 55  tijekom osam tjedana značajno poboljšava elastičnost kože, vlažnost kože, suhoća i hrapavost kože. To čini kolagen jednim od najboljih dostupnih prirodnih sastojaka za njegu kože.

Kolagen također smanjuje celulit i strije. Kad koža izgubi elastičnost uslijed smanjenog kolagena, pojavljuje se i druga nuspojava: vidljiviji celulit. Budući da vam je koža tanja, celulit postaje očitiji – nema više skrivanja onoga što se događa ispod površine. Poboljšanje elastičnosti vaše kože pomoću kolagena pomaže u smanjenju oštećenja na vašoj koži.

(2) Smanjuje bolove u zglobovima i degeneraciju

Jeste li ikada osjećali da su vam kosti nogu gotovo okamenjene i uzrokuju bol pri kretanju?  To je zato što kad izgubimo kolagen, naše tetive i ligamenti se počinju kretati s manje lakoće, što dovodi do krutosti, natečenih zglobova i još mnogo toga.

S glatkom strukturom poput gela koja prekriva i drži kosti zajedno, kolagen nam omogućava klizanje i kretanje bez boli. Pomaže vam da se zglobovi lakše kreću, smanjuje bol često povezanu sa starenjem i čak smanjuje rizik od oštećenja zglobova.

Istraživači s Harvard’s Beth Israel Deaconess medicinskog centra u Bostonu (2) otkrili su da je dodavanje kolagena tipa 2 pomoglo pacijentima koji pate od reumatoidnog artritisa da pronađu olakšanje od bolnih simptoma smanjenjem oteklina u  zglobovima. Drugo istraživanje objavljeno u International Journal of Medical Sciences (3) otkrilo je da ljudi s osteoartritisom liječeni kolagenom tipa 2 pokazuju značajno poboljšanje u svakodnevnim aktivnostima, kao što su hodanje stepenicama, penjanje ili spavanje, te općenito poboljšanje njihove kvalitete života.

(3) Pomaže u liječenju propusnosti crijeva (leaky gut)

Ako patite od poremećene crijevne propusnosti, stanja u kojem loši toksini mogu proći kroz vaš probavni trakt, kolagen može biti od pomoći. Pomaže u razgradnji proteina i smiruje sluznicu crijeva, zacjeljuje oštećene stanične stjenke i obnavlja aminokiselinama.

Najveća probavna korist konzumiranja više kolagena je u tome što on pomaže u stvaranju vezivnog tkiva i na taj način liječi zaštitnu oblogu gastrointestinalnog trakta. Danas znamo da mnoge bolesti mogu nastat zbog upale ili iritacije koje proizlaze iz nezdravog crijeva. Loše zdravlje crijeva – uključujući promjene u mikroflori crijeva i propusnosti  crijeva – omogućuje česticama da prođu u krvotok gdje mogu započeti upalnu kaskadu (otuda i naziv poremećena crijevna propusnost).

Istraživanja (4) su otkrila da su kod bolesnika s upalnom bolesti crijeva serumske koncentracije kolagena smanjene. Budući da aminokiseline kolagena grade tkivo koje povezuje debelo crijevo, dopunjavanje kolagenom može pomoći u liječenju gastrointestinalnih simptoma i poremećaja, uključujući sindrom propusne crijeva, IBS, refluks kiseline, Crohnovu bolest i ulcerozni kolitis. Osim što pomaže u liječenju propusnih crijeva, kolagen pomaže i u apsorpciji vode unutar crijeva.

(4) Povećava metabolizam, mišićnu masu i količinu energije

Povišenje razine kolagena može vam pomoći ubrzati metabolizam dodavanjem mišićne mase tijelu i pomaganju u pretvorbi esencijalnih hranjivih sastojaka. Jedna od najvažnijih uloga glicina je pomoć u stvaranju mišićnog tkiva pretvaranjem glukoze u energiju koja hrani mišićne stanice. I zapamtite da je zadržavanje mišićne mase presudno s godinama jer pomaže u držanju, zdravlju kostiju i sagorijeva više kalorija nego masno tkivo. Kada konzumirate kolagen, možete imati koristi i od konzumiranja vitamina C da biste osigurali da vaše tijelo može pretvoriti kolagen u korisni protein.

To nije sve što glicin može učiniti za vaš metabolizam. Istraživanja pokazuju da glicin također ima važnu ulogu u funkcioniranju probavnog i središnjeg živčanog sustava, koje igraju veliku ulogu u održavanju zdravog, mladenačkog tijela. Čini se da glicin usporava učinke starenja poboljšavajući korištenje antioksidansa u tijelu, a također se koristi u procesu stvaranja zdravih stanica iz DNA i RNA.

 

Izvor : https://www.teklic.hr/

 

(5) Jača nokte, kosu i zube

Protein kolagena sastavni je dio vaših noktiju, kose i zubiju. Dodavanje kolagena u vašu prehranu može pomoći u održavanju noktiju jakim i eventualno obrnuti znakove gubitka kose.

Istraživanje objavljeno u časopisu Journal of Investirative Dermatology otkrilo je da bi kolagen mogao biti potencijalni terapeutski čimbenik kod gubitka kose i drugih bolesti povezanih s kožom.

(6) Poboljšava zdravlje jetre

Ako želite detoksificirati tijelo od štetnih tvari, poboljšati protok krvi i održati svoje srce mladim, kolagen je izuzetno koristan. To je zato što glicin pomaže minimizirati oštećenje vaše jetre kada apsorbira strane tvari, toksine ili alkohol.

(7) Štiti zdravlje kardiovaskularnog sustava

Aminokiselina prolin  pomaže vašim arterija da oslobode nakupljanje masti u krvotoku, smanjujući masnoću u arterijama i minimizirajući nakupljanje masti. Prolin je potreban za obnavljanje tkiva u zglobovima i arterijama, uz to pomaže kontrolirati krvni tlak. Također je povezan sa sprječavanjem arterioskleroze (otvrdnuća arterija) jer pomaže našim arterijama da ostanu čiste od opasnih nakupljanja plaka.

 

Za 3L piše: Mislav Majcan

Mislav ima 18 godina i ide u srednju školu. Iako je mlad, opisuje se kao entuzijast za politiku i aktivist za zaštitu okoliša. Uz to je veliki ljubitelj životinja.

 

Izvori: http://z35.sane.pages.ontraport.net/collagen

(1)https://www.researchgate.net/publication/262579807_A_Double_Blind_Placebo_Controlled_Randomized_Clinical_Study_on_the_Effectiveness_of_Collagen_Peptide_on_Osteoarthritis

(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8378772

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2764342/

(4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5622680/

(5) https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/collagen-food-boost#beans

(6) http://z35.sane.pages.ontraport.net/collagen

 

Napomena: Udruga 3L ne zastupa ničije pojedinačno mišljenje te ne odgovara za točnost informacija navedenih u originalnom izvoru. Objavljene informacije su isključivo informativnog karaktera i ne služe za dijagnostiku, tretman, liječenje ili prevenciju bolesti te se preporuča da se konzultirate s vlastitim liječnikom ili drugim stručnim osobama prije njihovog korištenja. Sve objavljene sadržaje koristite isključivo na vlastitu odgovornost i sigurnost.